Gotowe prace


Szkoła średnia


Starożytność

1. Zmagania bohaterów tragedii antycznych ze swoim przeznaczeniem.

Średniowiecze

1. Wizerunki maryjne w liryce średniowiecznej. Omów temat dokonując analizy i interpretacji "Bogurodzicy" i "Lamentu świętokrzyskiego".
2. Przykłady wzorców osobowych ukształtowanych przez literaturę średniowiecza.

Renesans

1. Jaką wizję świata przedstawia Erazm z Rotterdamu w "Pochwale Głupoty"?
2. Zinterpretuj Tren XI Jana Kochanowskiego odnosząc jego treść do znanych ci trenów i pieśni tego autora oraz swojej wiedzy na temat jego życia, twórczości i światopoglądu.
3. "Pieśń o spustoszeniu Podola" Jana Kochanowskiego wyrazem troski o losy Polski. Omów temat, dokonując analizy i interpretacji utworu.

Barok

1. Co przemawia za tym, że XVII - wieczne komedie śmieszą i bawią nas współczesnych?

Oświecenie

1. "Człowiek dobry czy zły?" Rozważ powyższy problem odwołując się do znajomości J.J. Rousseau i zinterpretowanych fragmentów "Kandyda" Woltera.

Romantyzm

1. Bohater romantyczny jako homo patiens. Ukaż źródła cierpień w dziełach Mickiewicza.
2. Dlaczego miłość romantyczna ma w sobie zawsze pociągający powab? (odwołanie do IV cz. "Dziadów").
3. Dlaczego "zabił się młody..."? - o dylematach duchowych Kordiana.
4. Carska Rosja i jej stolica. Na podstawie załączonych fragmentów "Pana Tadeusza" i "Dziadów" część III napisz, czym charakteryzowało się życie ludzi w Rosji początku XIX wieku.
5. Przedstaw śmierć jako jeden z motywów literatury romantycznej.
6. Romantyczne pary kochanków - motyw miłości romantycznej.
7. Bluźnierczy monolog Konrada (poezja i miłość).
8. Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu bohatera oraz jego stosunek do natury.
9. Czy o drugim wielkim romantycznym poecie Adamie Mickiewiczu można również powiedzieć, że jest bliski nam - ludziom żyjącym w XXI wieku? Odpowiedź uzasadnij odwołując się do kilku wybranych utworów literackich.
10. Jaką funkcję pełni "Mazurek Dąbrowskiego" w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza?
11. "Mały jest Kordian jako wódź narodu wielki jest tylko, naprawdę wielki, jako kreacja psychologiczna." (J. Kleiner). Uzasadnij to stwierdzenie.

Pozytywizm

1. Samotny pośród wielu. Ukaż i przeanalizuj źródła obcości bohaterów literatury pozytywistycznej.
2. Bohater powieści pozytywistycznej, którego cenię (praca dotyczy bohatera powieści "Lalka" – Stanisława Wokulskiego).
3. Dlaczego "Lalka" Bolesława Prusa jest powieścią uniwersalną i aktualną do dziś?
4. Zaprezentuj literackie zainteresowania i lektury Emmy. Jaką rolę odegrały "książki zbójeckie" w jej życiu? Przypomnij sobie bohaterów literackich ulegających sile "książek zbójeckich". Jakie pozycje należały do takich książek przed laty, a co zaliczyłbyś do nich dziś? Co mogłaby dziś czytać Emma Bovary? A może dla współczesnych czytelników "książką zbójecką" może stać się powieść Flauberta? Uzasadnij swoje zdanie.

Młoda Polska

1. W oparciu o rozdział pt. Mrzonki z "Ludzi bezdomnych" Stefana Żeromskiego napisz sprawozdanie z zebrania u doktora Czernisza.
2. "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego - Polaków portret własny.

Dwudziestolecie międzywojenne

1. Szlachetni naprawiacze świata, wygodni konformiści, snobi, karierowicze i kanalie. Galeria ludzkich typów w poznanej prozie XX - lecia polskiej i obcej.
2. Erotyka i miłość w literaturze dwudziestolecia międzywojennego.
3. Opisz swoją grupę rówieśniczą w aspekcie terroru formy. Odwołaj się do omawianych lektur - Ferdydurke i Panna Nikt.
4. Obraz społeczeństwa w "Granicy" Zofii Nałkowskiej.

Literatura XX - wieku (wojna i okupacja, literatura powojenna, literatura współczesna)

1. "Czy ten okrutny świat powstał w przepastnej duszy ludzkiej?" - moje rozważania o literaturze XX wieku.
2. Okrucieństwo wojny, okupacji i stalinizmu.
3. Wiek XX - epoka triumfu groteski. Dlaczego?
4. Godność jako jedna z kluczowych ludzkich wartości. Analizując i interpretując fragment utworu Hanny Krall pt. "Zdążyć przed Panem Bogiem" odpowiedz na pytanie, dlaczego według Marka Edelmana należy nie dać się wepchnąć na beczkę.
5. Na podstawie podanego fragmentu omów znaczenie lektury dla mieszkańców "Innego świata".
6. Problem sensu cierpienia w XX wieku na przykładzie wybranych dzieł z literatury polskiej i obcej.
7. Człowiek w sytuacji próby w literaturze o wojnie i totalitaryzmie.
8. Obraz apokalipsy spełnionej w twórczości poetów czasów II wojny światowej. Omów temat analizując wybrane utwory.
9. Wpływ wojny na zachowanie ludzi. Rozważ problem odwołując się do konkretnych utworów literackich.
10. Ludzie w skrajnych sytuacjach. Omów na stosownych przykładach z literatury II wojny światowej.
11. Co współcześnie zasługuje na ośmieszenie i krytykę? - odwołaj się do definicji satyry i twórczości Ignacego Krasickiego.
12. Martwe natury, zagubione rzeczy. Poezja Szymborskiej jako album świata nieożywionego.

Tematy przekrojowe

1. O konieczności wędrowania. Różne wymiary rozważanego motywu w literaturze polskiej.
2. Wierność - sobie, drugiemu człowiekowi, idei... Przedstaw funkcjonowanie tego motywu, odwołując się do kilku wybranych przykładów literackich różnych epok.
3. Samotność - cóż po ludziach..." (Adam Mickiewicz) - Twoje refleksje o istocie samotności i wybranych literackich samotnikach.
4. Romantyk - modernista - człowiek schyłku XX wieku wobec Boga. Oceń tą relację z perspektywy swojego pokolenia.
5. Sformułuj swój sąd na temat roli twórczości w życiu artysty biorąc pod uwagę wypowiedź Van Gogha: "Nie mogę w życiu i malowaniu obejść się bez czegoś, co jest większe ode mnie, co jest moim życiem - bez zdolności tworzenia."
6. Odwołując się do wybranych bohaterów różnych epok rozważ słowa Ignacego Magnuszewskiego: "Bezdomnym musi być każdy człowiek owładnięty jakąś altruistyczną ideą."
7. Bohater romantyczny i bohater pozytywistyczny.
8. Jaki obraz młodego pokolenia przedstawia literatura różnych epok?
9. Rola obywatela i państwa na podstawie utworów literatury staropolskiej.
10. "Kochać i tracić, pragnąć i żałować, padać boleśnie i znów się podnosić." - refleksje dotyczące postawy człowieka wobec życia na przykładach wybranych utworów.
11. To jest najwybitniejszy polski powieściopisarz. Uzasadnij swój wybór. (Praca dotyczy Stefana Żeromskiego).
12. Sposób przedstawienia i funkcja upiorów, zjaw, duchów i wampirów w dziele literackim. Porównaj wybrane przykłady.
13. Motyw rodziny w różnych epokach literackich.
14. Różne odmiany i funkcje dramatu w wybranych epokach literackich. Zaprezentuj dramat antyczny, szekspirowski, romantyczny i współczesny.
15. Serce i rozum jako dwie drogi postępowania człowieka. Jakich wyborów dokonywali znani bohaterowie literaccy, oceń ich decyzje.
16. Sposoby kreowania portretów zdrajców ojczyzny w literaturze. Omów je odwołując się do wybranych utworów XIX - wiecznych.
17. Nasi "bracia mniejsi" w literaturze. Omów różną funkcję zwierząt w wybranych utworach.
18. O roli miłości w życiu człowieka - rozważania nie tylko o "Ślubach panieńskich" Aleksandra Fredry.
19. Rozum czy uczucie? - wartości człowieka oświecenia i wartości człowieka współczesnego.
20. "Polsce potrzeba na gwałt wielkiej idei." Racje przeciw racjom, czyli spór o Polskę w literaturze XIX i XX wieku.
21. Na czym polega wyjątkowość poety? Odpowiedz na pytanie odwołując się do utworów Horacego ("Exegi monumentum") i Jana Kochanowskiego ("Niezwykłym i nie lada piórem...").

Analizy porównawcze

1. Różne wizje zaświatów. Analizując "Tren X" Jana Kochanowskiego i wiersz "Urszula Kochanowska" Bolesława Leśmiana, zwróć uwagę na portret dziecka oraz kreacje innych bohaterów.
2. Portrety i karykatury Polaków w literaturze. Analizując utwory z dwóch epok, omów sposoby kreowania postaci i ich role w utworze.
3. Dwa szaleństwa - uczucia i rozumu w "Orfeuszu i Eurydyce" Wergiliusza oraz "Orfeuszu i Eurydyce" Czesława Miłosza.
4. Porównaj sposoby kreacji postaci w podanych fragmentach "Moralności pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej i "Kartoteki" Tadeusza Różewicza.

Tematy pozaliterackie

1. Sztuczne zapłodnienie - jestem za czy przeciw?
2. Konieczność przeprowadzenia reform w Kościele katolickim.
3. Artykuł do gazetki szkolnej: Gdy zadzwoni upragniony dzwonek...
4. Pieniądze to (nie) wszystko? - felieton.
5. Tekst literacki - moje zwycięstwa i moje porażki /ja + tekst/


Gimnazjum


Tematy literackie

1. "Kamienie na szaniec" jako powieść o ludziach, którzy potrafili pięknie żyć i pięknie umierać.
2. Gimnazjum klerykowskie (czas zaborów) a współczesna szkoła (odwoł. Do "Syzyfowych prac" Żeromskiego).
3. "Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać". (Ernest Hemingway - "Stary człowiek i morze")
4. Jurand - mściciel czy męczennik? (Henryk Sienkiewicz - "Krzyżacy")
5. Czy bohaterka noweli S. Żeromskiego "Siłaczka" budzi sympatię i dlaczego?
6. "Teraz już wiem, czym jest prawdziwa miłość." - list miłosny Księcia do Róży na podstawie książki "Mały Książę".
7. Życie wyłącznie dla siebie nie jest życiem - na podstawie "Katarynki", "Opowieści wigilijnej" oraz życiorysu św. Franciszka z Asyżu.
8. Czy zgadzasz się z twierdzeniem Felikse Chweliboge: "Móc bezkarnie nic nie robić i z tej możliwości rzadko tylko korzystać należy do głównych warunków szczęścia". (w oparciu o "Małego księcia", "Kamienie na szaniec", "Dzieje Tristana i Izoldy" + własne refleksje).
9. Opis dynamiczny wybranego rozdziału "W pustyni i w puszczy" Henryka Sienkiewicza (rozdział X).
10. Stała obecność mitologii greckiej w kulturze europejskiej.

Tematy pozaliterackie

1. Spotkałem Wielkiego Mistrza. Co wyniosłeś ze spotkania z Janem Pawłem II? (odczyt na apel)
2. Współczesny poradnik pt. "NIE TRAĆ NADZIEI" - rady stoika dla społeczności szkolnej.
3. Moje wymarzone święta Bożego Narodzenia - opowiadanie z elementami fantastyki.
4. Czy zgadzam się, aby wakacje trwały 4 miesiące?